Friday 23 January 2015

Mendidik anak remaja

Malam yang larut di temani kegelapan dengan angin kuat menghembus Kawasan pembinaan tempat Keje aku. Time tu aku dok lah berbual ngan sorang guard shift malam. Hairi Nama dia. Umo hairi nak dekat 45 Tahun. Ntah macam mana aku berbual tentang keluarga dia.

Guard memang suka cite sebab nak hilangkan boring kot. Aku pernah dengar seseorang cakap dalam ceramah. Kita Jangan kisahkan siapa orang itu tapi kisahkan apa yang diperkatakan. Memang betul cakap penceramahtu. Banyak ilmu aku dapat hatta Dari seorang bangladesh pekerja kontrak.

Hairi memang rapat ngan anak2 dia. Anak perempuan on da way nak masuk u dan anak bujang dia ambil SPM Tahun ni.Agak cemerlang pencapaian anak dia sedangkan dia bekerja makan gaji je. Hairi ni salah seorang rakan aku yang ada unsur intelligent yang tidak bernasib baik meneruskan belajar disebabkan masalah kewangan.

1. Dia layan anak2 dia cukup baik. Dia menjadikan anak2 nya sebagai seorang kawan yang boleh bergurau senda. No wonder umor dia dah 45 tapi tengok macam seorang yang pemuda yang hensem.

2. Menerapkan pendidikan agama di dalam keluarga. Anak2 dia di ajar dengan pendidikan agama yang cukup. Dia kata, kalau kat rumah dah kuat, kalau kat luar Insya Allah semuanya ok.

3. Mengajar anak berjimat cermat dan menggunakan apa yang ada.

4. Sangat aktif memantau perkembangan anak dia di sekolah. Monitor pengajaran cikgu di sekolah anak dia. Dia masuk dalam kelas tu dan cuba fahamkan mengenai sesuatu program KPM contohnya macam budak tingkatan tiga ada PTS. Then bila dia dah faham, kalau anak dia tanya at least bolehlah terang kat anak.

Ini sebahagian yang aku dapat cedok dari dia. Nampak tak cara dia buat pada anak2 dia untuk memastikan anak2 dia akan menjadi lebih baik dari dia. Mungkin apa yang baik dari cerita dia ni dapat kita amalkan ye
The latest info, anak perempuan dia mendapat keputusan 4A di dalam SPM dan bakal ke menara gading.

Hairi bin Idris

No comments:

Post a Comment