Friday 12 August 2016

Rumah Mampu Milik

Harga rumah sekarang memang tak boleh nak cakap. Harga melantun-lantun. Terpaksalah kita membuat pinjaman untuk mendapatkan sebuah rumah dan sebagai balasannya, kita bekerjalah siang dan malam untuk melangsaikan hutang tersebut.

Jika dikira-kira berapa yang harus kita keluarkan untuk mendapatkan sebiji rumah sangat memeranjatkan. Jika rumah tersebut berharga RM200k dan pinjaman dibuat selama 30 tahun, jumlah yang harus dibayar kepada Bank adalah kurang lebih 2 kali ganda. Dan bayaran sebulan antara RM1k.

Kita membiarkan diri kita diikat oleh Bank padahal kita mempunyai pilihan untuk memiliki rumah secara tunai. Orang kampung hakikatnya lebih bahagia disebabkan semuanya dibayar tunai. Rumahnya di bina sedikit demi sedikit sehingga terbentuklah rumah yang dapat memayungi sekeluarga.

Beralih pada topik asal. Kawan sekuliah aku, Hafizul Mahadir dengan daya inovatif dan kreatifnya telah melaksanakan projek rumah mampu milik murah di pasaran. Hang ada tanah? Ada duit dalam lingkungan RM100k, Nah... anda mampu memiliki rumah ini dengan senibina yang menarik tanpa hutang. Aku sangat menyarankan rumah ini dibina tunai untuk kemudahan kontraktor dan juga pemilik. Sebab apa, sebab hutang itu membebankan. Duit ada jalan, takda duit, cari duit sampai cukup. Sabarkan separuh dari iman.

Untuk keterangan lanjut layari laman Interlocking Brick


                                                         
Rumah 2 tingkat pun boleh




Teknik batu yang disusun seperti lego




cantik tak rumah ni

No comments:

Post a Comment